Wednesday, December 1, 2010

האות ט

טל טישלר אליהו נפטר מפציעה בקרב שייח עבד ב10.7.1970





רב טוראי
טונדובסקי משה נפל ב18.4.48
בן חיה-אסתר ואליעזר, נולד ביום כ"ב בטבת תרפ"ה (18.1.1925) בעיר זדונסקה-וולה, פולין. בהיותו תינוק עלו הוריו לארץ והתיישבו בחיפה ובה גדל משה.
בחודש אוקטובר 1942, לפני שסיים את בית-הספר התיכון התגייס לצבא הבריטי, בלכתו בדרך שני אחיו הגדולים ממנו. את חמש שנות שירותו עשה תחילה בארץ-ישראל ובמצרים ואחר-כך עם הבריגדה היהודית באיטליה, בה פעל כרגם, בבלגיה, בהולנד ועוד. בהיותו בבלגיה סיים קורס מסריטים-מכוננים.
בהשתחררו מהצבא עסק במקצוע זה ועבד בקולנוע נודד מטעם ועדת התרבות של ה"הסתדרות" ובעבודה זו עבר את כל יישובי הצפון והתחבב על אנשי היישובים (שכינו אותו: "משה'לה שלנו"). לאחר שנה וחצי של חיים אזרחיים התייצב לשירות העם עם מכוניתו בדצמבר 1947.
במלחמה התבלט בעוז-רוחו כמפקד וכמדריך מרגמות כאחד. בו בזמן עשה הרבה גם למען צורכיהם התרבותיים של חבריו במחנה. המעקב שערך אחרי כנופית מרצחים בלב כפר ערבי, ללא נשק וללא שיתוף חניכיו, העיד על רגש החברות שלו ואומץ-רוחו. הוא הצטיין בארגון השיירות בכביש זכרון יעקב-חיפה. השתתף כמפקד בהתקפות על כפרי הסביבה ובכיבוש בתים בהדר הכרמל. לילה לפני נופלו עמד בקרבות רמת יוחנן ונתמנה זמנית מפקד תחת מפקד הפלוגה שנהרג ומיד יצא שוב לפעולות לקראת כיבוש חיפה. משה נפל בהתמודדות עם צלף ערבי שהפריע להתקדמות כוחותינו ברחוב הנביאים ביום ט' בניסן תש"ח (18.4.1948). הובא למנוחת-עולמים בבית-הקברות הצבאי בחיפה.

No comments:

Post a Comment